مقدّرات در شب بیست و سوم ماه رمضان امضا میشود
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۴۸۷۶
امام صادق (ع) فرمودند: در شب بیست و سوم ماه رمضان تقدیر افراد بر اساس آنچه از جانب خداوند ثبت شده، امضا میشود.
شب قدر یا لیلة القدر، شبی با ارزش و پرفضیلت نزد مسلمانان و شب نزول قرآن و شب مقدر شدن امور انسانهاست. شب قدر همه ملائکه و فرشتگان نازل میشوند و این شب فرصتی ویژه برای همه بندگان خدا خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چرا تاکید شده است که در شب قدر بیدار بمانیم؟
شب قدر در فرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بسیار با عظمتی برخوردار است؛ تا آنجاکه شب قدر در قرآن برابر با هزار ماه ذکر شده، ضمن اینکه شب قدر شب نزول قرآن، شب آمرزش گناهان و شب تعیین تقدیرات یک سال برای انسان معرفیشده است. یکی از اعمال شب قدر احیا و شبزندهداری است؛ تا آنجاکه پیامبر خدا حضرت محمد (ص) فرمودند:کسی که شب قدر را زنده بدارد عذاب تا سال آینده از او روی برمیگرداند. مهم است که انسان در چنین شبی بیدار بماند، پیامبر خدا درباره کسانی که در شب قدر بیدار نمانند نیز فرمودند: هر کس از شب قدر محروم شود، از تمام خیرات بینصیب شده است.
ائمه در شب قدر چگونه عبادت می کردند؟
ائمه اطهار علیهمالسلام این سنت حسنه را پاس و گرامی میداشتند و شب قدر بیدار میماندند و از آن بهره میبردندو حضرت محمد (ص) نهتنها در شب قدر بیدار بودهاند بلکه در دهه سوم ماه مبارک رمضان کاملاً بستر خوابشان را جمع میکردند و به عبادت مشغول میشدند. حضرت علی علیهالسلام دراینباره فرمودند: پیامبر خدا در دهه آخر ماه مبارک رمضان رختخواب خود را جمع میکردند و کمربند همت را برای عبادت محکم می بستند و همیشه اهل خانه را در شب بیست و سوم بیدار نگه میداشتند، حتی کسانی که به خواب رفته بودند در منزل به روی آنها مقداری آب میپاشیدند تا از درک شب قدر و درک شبزندهداری محروم نشوند. پیامبرا خدا حتی در شبهایی که باران میبارید درحالیکه مسجد مدینه سقف نداشت عبادت و شبزندهداری را ترک نمیکردند و دیگران را با رفتار خودشان وامیداشتند که در همان گل و باران بیدار باشند و نماز بخوانند.
حضرت علی علیهالسلام هم که در طول سال بیدار میماندند و شبزندهدار بودند و به شبهای قدر اهتمام داشتند که بیدار باشند و به دعا و نماز مشغول باشند.حضرت فاطمه (س) نیز در شبهای قدر بیدار بودند و حتی فرزندان خودشان را که از شدت خستگی به خواب میرفتند را در شب قدر بیدار نگه میداشتند.
بیدار ماندن در این شب چه فضیلتی دارد؛ آیا بیدار ماندن به تنهایی کفایت می کند؟
امام باقر علیهالسلام فرمودند: هر کس شب قدر را احیا بدارد خداوند متعال گناهان او را میآمرزد، مرحوم شیخ عباس قمی نقل کردهاند که امام باقر (ع) در شب بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان تا نیمههای شب دعا میخواندند و بعد از نیمهشب به نماز مشغول میشدند و تا اذان صبح مشغول عبادت بودند. حضرت موسیبنجعفر (ع) به دیگران سفارش کردهاند:کسی که در شب قدر غسل کند و تا سپیده دم بیدار باشد خدای متعال گناهان او را میآمرزد. امام حسن عسکری علیهالسلام هم مانند پدران بزرگوارشان در طول سال شبزندهداری میکردند و مناجاتهای طولانی داشتند و به شیعیان خودشان هم تاکید میکردند که مخصوصا در شب قدر شبزندهدار باشند. از جمله فرمودند: بیدار ماندن در شب بیست و سوم ماه رمضان را از دست ندهید که طبق روایات در بین شبهای ماه مبارک رمضان شب قدر بهعنوان بهترین شبها برای بیداری و خودسازی توصیهشده است و مهمتر از همه اینکه در این شبها ما بیدار میمانیم که از خواب غفلت بیدار شویم نه صرفاً خواب نباشیم بلکه بیدار میمانیم که در این شبها با توبه و پشیمانی از گناهان از خواب غفلت خارج شویم.
آیا با وجود حق الناس اعمالی از ما پذیرفته میشود؟
یکی از موضوعاتی که در قیامت بشریت را بیچاره میکند، مسئله حقالناس است. حقالناس در احادیث از عوامل مستجاب نشدن دعا شمردهشده، در این باره امام صادق (ع) فرمودند: هیچ عبادتی بالاتر از ادای حق مؤمن نیست. همچنین حضرت محمد (ص) فرمودند: کسی که حق دیگری بر گردنش باشد و توان پرداخت آن حق را داشته باشد، ولی در پرداختش کوتاهی کند هر روز در پرونده این شخص معادل گناه باج گیر برایش ثبت میشود.حق الناس با توبه و حتی با شهادت در راه خدا بخشیده نمیشود، بلکه انسان باید حقالناس را جبران کند و یا صاحب حق آن شخص را ببخشد. حقالناس یا مسائل مالی است مثل اینکه یک نفر مبلغی پول به کسی بدهکار است که باید بدهی اش را بدهد یا تضییع حق دیگران است.
اما نباید فکر کنیم که حقالناس فقط جنبه مادی دارد بلکه هر حقی که ضایع شود و فرد یا طرف مقابل راضی نباشد حقالناس به حساب میآید.غیبت، دروغ، تهمت، رعایت نکردن حقوق دیگران و هر حقی که ضایع کنیم و صاحب آن حق ناراضی باشد همه این موارد جزو حق الناس به حساب میآید.
در شب عاشورا امام حسین علیه السلام فرمودند: هر کسی حق الناس بر گردنش باشد در کربلا بماند و کشته شود حتی خونش با خون من در آمیخته شود فردای قیامت شهادت او نفعی به حالش ندارد؛ چون حق الناس بر عهده دارد. بنابراین کسی که حق الناسی بر گردنش است از کربلا برود، چون ماندنش نفعی به حالش ندارد. در شب قدر اگر ما تصمیم نگیریم که حق مردم را ادا و مردم را از خود راضی کنیم لبیک یا الله گفتنمان نفعی به حال مان ندارد.در این باره امام باقر علیهالسلام نیز فرمودند: اولین قطره خون شهید کفاره همه گناهان او است مگر اینکه این شخص بدهکار به کسی باشدو ناراضی داشته باشد؛ بنابراین طبق این روایت اگر بهحق کسی از ما دلخور و ناراضی باشد حتی شهادت در راه خدا نفعی به حال ما ندارد.
زمان دقیق شب قدر چه زمانی است؟
زمان دقیق شب قدر روشن نیست، ولی بر اساس بسیاری از روایات شب قدر در ماه مبارک رمضان واقع شده و بهاحتمال زیاد یکی از شبهای نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم ماه رمضان است.
شیعیان بر شب بیست و سوم ماه رمضان تاکید دارند و اهلسنت اعتقاد دارند که شب قدر شب بیست و هفتم ماه رمضان است. امام صادق (ع) در ارتباط با اهمیت این شب فرمودند: تقدیر در شب نوزدهم صورت میگیرد، در شب بیست و یکم آنچه که مقدر شده ثبت میشود و در شب بیست و سوم ماه رمضان تقدیر افراد بر آنچه که از جانب خداوند ثبتشده امضا میشود. در شب قدر هست که آن چه تا یکسال برای انسان مقدر است مثل طول عمر، عافیت، رزقوروزی، همسر و فرزند، خانه، وسیله، دوست، همسایه خوب، امید، آرامش، علم، دانش، امنیت، موفقیت، عنوان، آبرو، اعتبار یا خسارتهایی که قرار است به انسان برسد مشخص میشود.
چگونه از شب قدر بهترین استفاده ببریم؟
بهترین عمل در شب قدر بعد از اینکه به اهمیت این شب پی بردیم و توبه کردیم دعا کردن است. شایستهاست که ما شب قدر را به دعا، نماز و زیارت مشغول باشیم و از گناهانمان توبه کنیم.
در روایات ذکر شده کمیل ابنزیاد نخعی و حارث بن زیاد نخعی دوبرادر بودند، کمیل ابنزیاد، شاگردی حضرت علی علیهالسلام را کرد و اهل دعا و ذکر شد و به کمال رسید، ولی برادر ایشان خدمت حضرت نیامد با دعا و ذکر بیگانه شد و از اهل بیت دور شد و، چون که از اهلبیت دور بود با دعا سروکار نداشت با افراد نابابی رفتوآمد داشت، آلودهی دنیا شد و کارش به قتل و کودک کشی رسید و طفلان مسلم به دست او کشته شدند، بنابراین اگر انسان در چنین شبی به دعاو مناجات مأنوس شود مطمئنا خدا به او عنایت ویژهای خواهد داشت.
انسان اگر در شب قدر به دعا، نیایش و ذکر خدا مشغول باشد قطعا مقدرات به نفع او خواهد بود. ما باید سعی کنیم در این شب با الگوگیری از معصومین (ع) به شبزندهداری، خواندن قرآن دعا و عبادت مشغول باشیم.
چرا به این شب، قدر میگویند؟
شب قدر یک کلمه عربی است که به معنای اندازه، تقدیر و سرنوشت است. ازاینجهت به این شب، شب قدر میگویند، چون مقدرات و تقدیر انسانها به آنچه که در یکسال قرار است اتفاق بیفتد در این شب تعیین میشود. ممکن است قضا و قدری بهخاطر عملکرد خودمان بر پیشانی ما نوشته شده باشد، اما همین قضا و قدر که برای ما نوشتهشده و بهخاطر عملکرد خودمان است را میشود با دعا برطرف کرد. در این باره امام صادق (ع) فرمودند: حتی بعد از اینکه قضای الهی مقدر شده باشد که یک اتفاقی برای انسان رخ دهد، اما دعا میتواند قضا و قدر را برطرف کند. گاهیوقتها بهخاطر عملکرد خودمان مرگ بد به سراغمان میآید، اما چیزی که میتواند مرگ بد را برطرف کند، صدقه است همانطور که حضرت محمد (ص) میفرماید: صدقه مرگ بد را از انسان دفع میکند. بااینکه عملکردمان باعث این مرگ بد شده، اما صدقه میتواند بلا را برطرف کند.
چه اعمالی باعث میشود سرنوشتمان به خوبی تغییر کند؟
امام صادق (ع) درباره این موضوع فرمودند:با بستگانتان رفتوآمد داشته باشید که صله رحم در سرنوشت شما تاثیر دارد، رفتوآمد خانه بستگان باعث میشود که اعمال انسان پاک و بلا برطرف شود. اموال و داراییهایتان افزایش پیدا میکند و عمر انسان طولانی شود، بنابراین انسان میتواند با انجام عمل صالح و امور خیر سرنوشت شایستهای را برای خودش رقم بزند و این امر با مقدراتی که در شب قدر معین میشود هیچ منافاتی ندارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: شب قدر ، ماه رمضانمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: شب قدر ماه رمضان شب بیست و سوم ماه رمضان ماه مبارک رمضان شب قدر بیدار شب زنده داری علیه السلام شب قدر حضرت محمد امام صادق شب قدر حق الناس مرگ بد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۴۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است، گفت: سرمنشأ موج بیداری در میان دانشجویان آمریکایی انقلاب اسلامی است - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه هیأت عمومی که صبح امروز با حضور قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور برگزار شد، با تبریک فرارسیدن روز معلم اظهار کرد: در آستانه دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت متفکر و اندیشمند و اسلام شناس نامی این عصر مرحوم شهید مطهری هستیم که این روز به حق روز معلم نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: شهید مطهری یکی از ذخایر علمی کشور و از اساتید فلسفه و کلام اسلامی و تفسیر قرآن بود و آثار بسیاریدر موضوعات مختلف نگاشته است و تأمل عمیق در مسائل مختلف اندیشه اسلامی را در بیانات و کلمات زیبایی بیان فرمودند.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: روز معلم روز بسیار مهمی است، در مکتب آسمانی اسلام شاید موضوعی مهمتر از مسأله علم نداشته باشیم، اولین آیهای که بر پیامبر نازل شد به خوبی جایگاه علم در دین مبین اسلام را مشخص نموده است.
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به آیاتی از سوره علق تصریح کرد: خداوند در قرآن میفرمایند: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ،خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ... آیات نورانی قرآن مکتب تعلیم و تربیت اسلامی را به زیبائی هرچه تمام ترسیم کرده است و به تناسب اهمیت علم برای سعادت بشر، جایگاه معلم نیز روشن و مشخص است.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد:علم هنگامی که در ظرف انسان مومن قرار گیرد مثل یک مشعل نورانی است که راه تاریک زندگی هر انسانی را روشن می کند؛ پیامبر اکرم(ص) فرمود: "إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما" من معلم برانگیخته شدهام و ائمه اطهار و بزرگان دین نیز هر یک معلمانی برجسته و راهنمایانی بسیار شایسته بودهاند.
رئیس دیوان عالی کشور: نظارت الکترونیکی بر محاکم را محور کار قرار دادیموی تصریح کرد: معلم حق فراوانی به گردن همه دارد و تاثیر گستردهای در تشکیل ساختار شخصیت انسان دارد به گونهای که یک فرد در طول دوران تحصیل از پیشدبستانی تا دانشگاه در ارتباط مستقیم با معلم قرار دارد و این معلم است که می تواند شخصیت وجودی انسان را بسازد.
رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: امیرالمومنین (ع) میفرماید: "کسی که یک حرف به من بیاموزد من را بنده خودش کرده است" این سخن به روشنی جایگاه علم و معلم را در اسلام نشان میدهد، مقام معلم مقام والایی است و معلمان وارثان انبیاء شمرده میشوند.
رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعتراضات در دانشگاههای آمریکا اظهار کرد: حوادث اخیر در قلب کشورهای غربی توسط دانشجویان دانشگاههای دنیای غرب و برخی کشورهای اروپایی در دفاع از مردم مظلوم غزه نشان داد که وجدان مراکز علمی، دانشجویان و اساتید دانشگاهها بیدار شده است و نمیتوانند در برابر جنایتها، وحشیگری، نسلکشی وآدمکشی علیه مردم مظلوم فلسطین سکوت کنند.
وی ادامه داد: موج بیداری در میان دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از مردم غزه به گونهای است که رژیم غاصب صهیونیستی با صرف هزینههای بسیار و آمریکا با اتخاذ سیاستهای پنهانش نتوانستهاند؛ این اعتراضات و موج بیدار باش و آگاهی را سرکوب کنند، موجی که سرمنشأ آن انقلاب اسلامی است؛ روزی که امام راحل (ره) فرمودند انقلاب صادر میشود، معنی و مفهوم آن را در اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا مشاهده میشود.
رئیس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: دنیا در ظلم و ستم باقی نخواهد ماند و ان شاءالله با آمدن منجی حقیقی ، عدل و داد به دست منجی صورت خواهد گرفت.
وی همچنین روز کارگر را به کارگران عزیز و زحمتکش که یکی از ارکان تاثیرگذار در رشد و پیشرفت کشور هستند تبریک گفت و افزود: اگر قشر کارگر نباشد؛ قطعاً زندگی مختل خواهد شد، روز کارگر را به کارآفرینان و کارگران که با تولیدات خود گام های پیشرفت کشور را در عرصه اقتصادی استوارتر نموده اند؛ تبریک و تهنیت می گویم.
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به جایگاه کارگر در اسلام تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) 1400 سال پیش دست کارگر را بوسید و این نمادی از اهمیت جایگاه کار وکارگر در اسلام است که نمونه ای از آن را در هیچ کجا نمیتوانید پیدا کنید.
به گزارش تسنیم، گزارش پروندههای اصراری حقوقی در جلسه امروز هیأت عمومی با موضوع عسرو حرج زوج و زوجه در خصوص طلاق، مورد بررسی قرار گرفت؛ که رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به تشکیل کارگروه خانواده در دیوان عالی کشور از قضات حاضر در جلسه خواست ضمن آسیب شناسی پروندههای طلاق، راهکارهای خود را در این زمینه ارائه دهند.
انتهای پیام/